♦ Märkning av annonser (ex politiska annonser) Uppdatering 1 dec 2025
♦ Uppdateringar 28 nov 2025 Ny kampanj med SAMMA SPONSOR, ANSVARIG BETALARE mm
♦ Uppdatering 2 dec 2025 - Om Ansvarig, betalare eller kund är privat och ej företag/förening
♦ Uppdatering 8 dec 2025 - Byta kund på ordern för politisk annons
♦ Uppdatering 10 dec 2025 - Lägga till allmän e-postadress för kund, kontrollerande enhet och betalare
♦ Uppdatering 11 dec 2025 - Spara ned QR-kod som pdf
Om en annons behöver märkning, som vid en politisk annons klickar du på knappen "Märkning"

Denna ruta dyker upp. Vid texten Kampanjer finns en rullist som kommer att fyllas på med de kampanjer som kunder har. Vid helt ny kampanj klickar du på "Ny"

Här skriver du i namnet för kampanjen och klickar sedan ok. OBS det går inte att ändra namnet i efterhand.

Vid texten "Kategori" klickar du i rullisten och väljer "Politisk annons". (Denna rullist kan senare komma att innehålla fler, av er valda, kategorier för märkning av annonser)

Vid texten "Event" skriver du in vad annonsen ska kopplas till ex val, kommunval, lagstiftnings- eller regleringsprocessen samt datum

Vid "Period" skriver du in start- och slutdatum för annonsen

I rutan för Kontakt så högerklickar du, då visas de personer som finns inlagda på kunden. Viktigt att kunden har kontaktperson inlagt i sitt kundkort med namn och e-post.

Vid URL så skriver du in kundens url

Vid "Ansvarig" och "Betalare" kan du välja andra kunder. Gå till kundlistan och sök fram den kund som ska stå bredvid Ansvarig och sedan Betalare. Klicka EN (1) gång i textrutan så att den markeras grön. Sedan går du till kundlistan. Väljer rätt kund och dubbelklickar på kunden. Då läggs kunden till. OBS! Det är viktigt att kunderna har ett eget kundkort med alla uppgifter inlagda, detta för att CapMedia ska kunna göra en koppling. Man kan inte bara skriva in ett namn.

I rutan för kontakt högerklickar du igen för att välja kontaktperson under Ansvarig(/Kontrollerande enhet)

Vid Betalare - för att välja annan kund än "Ansvarig" eller "Kund" så markerar du rutan, Leta upp rätt kund i kundlistan och dubbelklicka på kunden i kundlistan, så läggs kunden till.

Sedan gör du samma sak som tidigare att du högerklickar i rutan bredvid kontakt för att välja kontaktperson för Betalare.

Samlad budget - Här skriver du den totala summan av kampanjen som ni avtalat om.
♦ Nu kan du klicka på knappen "Info. text" Då läggs exempel för informationen för Märkning av annonsen till. Denna text går att ändra.
För de som producerar annonsen - kopiera texten i info.rutan och klistra in den på annonsen för märkning. Mall för hur det ska se ut och innehålla finns.

Vid rutan för Avtal - Här drar du in det dokument/avtal som gäller för kundens annonskampanj
Om du vill se avtalet så dubbelklickar du bara på filnamnet i rutan.

QR-koden finns ej i detta läge. Du måste spara och sedan stänga ner ordern helt. Det tar någon minut innan QR-kod och transparensmeddelande finns tillgängligt.
OBS! Om du ändrar något i ordern så måste du öppna märkningsrutan och spara igen. Då uppdateras transparensinformationen.
Tänk på att det tar ca 1 minut innan transparensmeddelandet ändras.
♦ Tillbaka
♦ För dig som ska producera annonsen.
Kopiera texten i info.rutan
Klicka på knappen "QR"

Då öppnas ett webbfönster med QR-koden till transparensmeddelandet. du. kan spara ner QR-koden som pdf och sedan klistra in den vid märkningen för den politiska annonsen.

Du kan testa QR-koden genom att klicka på texten "QR Test link" under QR-koden, så kommer du till websidan för transparensmeddelandet.

♦ Tillbaka
♦ UPPDATERINGAR 28 november 2025
Om du vill skapa en ny kampanj med SAMMA SPONSOR, ANSVARIG BETALARE mm
I rullisten vid kampanjer väljer du den kampanj med de uppgifter som stämmer med den nya kampanjen.
Klicka sedan på knappen "Kopi"

Skriv in det nya kampanjnamnet och klicka sedan på OK

Nu ligger den nya kampanjen med samma information i rullisten. Kom ihåg att skriva in de ändringar som gäller för den nya kampanjen så som ex pris, period och eventuellt event om det skiljer sig.

♦ Tillbaka
♦ grön/röd ruta bredvid QR-kod
Om rutan bredvid QR-knappen är röd betyder det att det inte finns någon QR-kod för kampanjen. Se till att spara kampanjen och vänta i någon minut innan du öppnar den igen så att QR-kod hinner genereras med transparensinformationen.
Är rutan bredvid QR-knappen grön så finns det ett transparensmeddelande och QR-kod som kan användas.

♦ Tillbaka
♦ Om kund, ansvarig eller betalare är privat, det vill säga ej har offentlig postadress. (inte är företag eller förening)
Du behöver skapa ett nytt kundkort med personens namn. I fältet för namn kan du även skriva vilken roll personen har och vilket parti hen är kopplad till.
Vid telefon kan du antigen skriva bara ett - eller offentligt telefonnummer för det parti som hen är kopplad till.
Organisationsnummer skriver du: 0

Du kan välja om du vill lägga personen som en kontaktperson på kundkortet eller så kan du manuellt fylla i e-post i rutan för märkningen, för den det gäller.

♦ Tillbaka
♦ Byta kund på order för politisk annons
Om det skulle vara så att man behöver byta kund på order av en politisk annons och man
vill att det även ska ändras i information i märkningen.
Öppna upp den aktuella ordern
Klicka sedan på knappen märkning

I rullisten vid Kampanjer väljer du blank rad

Nu ska rutorna bli tomma. Det kan vara så att viss info hänger kvar men viktigast är att Kund-rutan blir tom.
Klicka sedan på spara så rutan stängs

Nu ska texten i märkningsrutan ha blivit svart istället för röd.

Öppna upp kundlistan och leta fram den kund som ska stå som Kund i märkningen.
Dubbelklicka på namnet i kundlistan för att lägga till på ordern.

Klicka på "Ja" vid frågan om du vill byta kund

Klicka sedan igen på knappen "Märkning"

Klicka på Ny vid kampanj och skriv in namnet på kampanjen. Klicka sedan OK

Sedan gör du som tidigare att du väljer Ansvarig och betalare i kundlistan, dubbelklickar så de läggs till vid respektive rad.
Fyll i Event, samlad budget, period, lägg till avtal och klicka sedan på Info.text så den kommer fram.
Klicka sedan på spara. (spara ner hela orden och vänta i ca 1 minut innan QR-kod har genererats)

♦ Tillbaka
♦ Lägga till allmän e-postadress för kund, kontrollerande enhet och betalare
Du behöver gå in på respektive kundkort och lägga till en ALLMÄN e-postadress.
Den allmänna e-posten kan exempel vara [email protected] Se till att ni får rätt allmän e-postadress från alla instanser.
På kundkortet skriver du in den allmänna e-posten under ”Mottager gärna försäljningsbrev per e-post” (Man behöver inte kryssa i rutan framför ”Mottager gärna försäljningsbrev per e-post”) (CapMedia hämtar automatiskt in den allmänna e-posten och lägger in den i transparensmeddelandet för annonsen)

OBS! Ni behöver fortfarande ha kontaktperson och deras e-post registrerar internt så bra om ni på märkning fortsättningsvis fyller i dessa som vanligt.

♦ Tillbaka
♦ Spara ned QR-kod som pdf
Högerklicka på QR-koden och välj "Skriv ut"

I rullisten väljer du "Spara som PDF" Klicka sedan på spara och välj destination för filen. Klart!

